III.Ogólna koncepcja funkcjonalno-użytkowa zagospodarowania terenu / Katalog pomysłów
Pomysły do wykorzystania na terenie dawnej fabryki
Lista pomysłów powstała dzięki burzy mózgów którą zorganizowaliśmy w gronie wszystkich osób zaangażowanych w projekt. Nie dokonywaliśmy dokładnej analizy możliwości wykonania i opłacalności pomysłów gdyż wymaga to większej ilości danych niż obecnie posiadamy.
- Klasyczne tablice informacyjne (wielojęzyczne) z opisem i zdjęciami przy obiektach (tablice z częścią poświęconą historii i technologii)
- Tablice z wizualizacją dawnego wyglądu miejsca widzianego z punktu w którym stoi zwiedzający
- Makieta fabryki – stan oryginalny i obecny
- Eksponaty umieszczone w ścieżkach na terenie fabryki pod szybą ze szkła podłogowego
- Różne trasy zwiedzania obiektów na terenie fabryki dostosowane do odbiorców
- Zwiedzanie nocne z przewodnikiem
- Pokazy audiowizualne w obiektach podziemnych i w scenerii ruin fabrycznych
- Pozyskanie i ekspozycja pojazdów wojskowych z czasów II Wojny Światowej
- modele samolotów alianckich i bomb używanych podczas nalotów na teren fabryki
- przejazdy pojazdami militarnymi po terenie
- skansen o tematyce obozowej (w trakcie realizacji)
- lekcje historii budownictwa przemysłowego dla profilowanych szkół ponadpodstawowych
- poszerzenie zakresu prezentowanej historii o wątki poboczne: np. rodzaje i technologie budowy schronów i bunkrów w czasie wojny (licznie występujących na terenie fabryki); zabezpieczenie w związku z tym jednoosobowych schronów ‘grzybków’ rozsianych po całym terenie fabryki
- wykorzystanie mniejszych punktów widokowych (do 12m) zlokalizowanych w kilku miejscach przy najważniejszych obiektach
- Przedstawienie procesu produkcji w fabryce (tablice, makieta, animacje)
- Tablice informacyjne z częścią poświęconą technologii
- Eksponaty – substancje wykorzystywane do produkcji, półprodukty i produkty powstające w fabryce
- Ekspozycje, prezentacje : współczesne technologie pozyskiwania energii konwencjonalnej
- Ekspozycje, prezentacje, warsztaty: technologie pozyskiwania energii odnawialnych
- Ekspozycje, prezentacje: metody rekultywacji terenów poprzemysłowych
- Ekspozycje na temat związanych z terenem gatunków nietoperzy
- Ekspozycje na temat bobrów
- Przygotowanie miejsca do obserwacji zimujących nietoperzy w schronie (obiekt nr 25)
- Ekspozycje roślin biorących udział w rekultywacji terenów poprzemysłowych (szkółka/współpraca ze sprzedawcami takich roślin)
- Plenery malarskie i fotograficzne na terenie fabryki
- Wystawy poplenerowe w silosach
- Wykorzystanie ruin budowli fabrycznych do prezentowania dzieł sztuki
- Przeznaczenie jednego z silosów na obraz graffiti związany z charakterem miejsca
- Wykorzystanie silosów jako przestrzeń koncertowa
- Przedstawienia światło i dźwięk na ścianach budowli pofabrycznych
- Powiązanie terenu ze sztuką, stworzenie „Fabryki kultury”
- Ścieżki pieszo-rowerowe
- Miejsce do gry w paintball, ASG, strzelnica sportowa etc.
- Zjazd na linie / ‘tyrolka’ z wieży widokowej lub obiektu nr 4
- Przejazdy pojazdami militarnymi
- Przejazdy różnymi pojazdami kołowymi z wypożyczalni
- Teren off-road
- Ściana wspinaczkowa w jednym z silosów
- Geocaching
- Wykorzystanie jednego z silosów w obiekcie nr 9 na obiekt rekreacyjny (gra w piłkę, plac zabaw, boisko do squash’a, zjeżdżalnia)
- Trasa drezyny – przejażdżki drezynami wokół wyznaczonego terenu
- Powiązanie szlaku wodnego- kajakowego na Łarpi z fragmentem podziemnych kanałów dawnej fabryki.
- Park linowy
- Loty widokowe balonem na uwięzi (alternatywa dla wieży widokowej)
- Audio-przewodniki wielojęzyczne dostępne przez urządzenia mobilne
- Kody QR – znaki graficzne na tablicach informacyjnych/przy obiektach które po zeskanowaniu urządzeniem mobilnym umożliwiają dostęp do dodatkowych treści na temat obiektów
- Rozszerzona rzeczywistość dla urządzeń przenośnych – dodatkowe, audiowizualne treści online dostępne na urządzeniach mobilnych
- Wirtualny model fabryki – stworzenie wirtualnego odpowiednika fabryki (zdjęcia, modele, skany) umożliwiającego wirtualnego zdalne zwiedzanie
- Gra 3d – wykorzystanie obrazowania 3d i grafiki do wykorzystania terenu fabryki na teren akcji gry komputerowej
- Wykorzystanie technologii fotowoltaicznych do produkcji energii do zasilenia infrastruktury i obiektów na terenie fabryki
- Geocaching – gry terenowe z wykorzystaniem technologii GPS
- Wirtualne loty dronem nad fabryką – wirtualna wycieczka pomiędzy budowlami w okularach 3d, z pilotem
- Responsywna strona internetowa – strona z materiałami informacyjnymi dostępnymi dzięki technologiom AR
- Wykorzystanie oświetlenia iluminacyjnego w ruinach budowli, przedstawienia ‘światło i dźwięk’