III.Ogólna koncepcja funkcjonalno-użytkowa zagospodarowania terenu / Katalog pomysłów

Pomysły do wykorzystania na terenie dawnej fabryki

Lista pomysłów powstała dzięki burzy mózgów którą zorganizowaliśmy w gronie wszystkich osób zaangażowanych w projekt. Nie dokonywaliśmy dokładnej analizy możliwości wykonania i opłacalności pomysłów gdyż wymaga to większej ilości danych niż obecnie posiadamy.

      • Klasyczne tablice informacyjne (wielojęzyczne) z opisem i zdjęciami przy obiektach (tablice z częścią poświęconą historii i technologii)
      • Tablice z wizualizacją dawnego wyglądu miejsca widzianego z punktu w którym stoi zwiedzający
      • Makieta fabryki – stan oryginalny i obecny
      • Eksponaty umieszczone w ścieżkach na terenie fabryki pod szybą ze szkła podłogowego
      • Różne trasy zwiedzania obiektów na terenie fabryki dostosowane do odbiorców
      • Zwiedzanie nocne z przewodnikiem
      • Pokazy audiowizualne w obiektach podziemnych i w scenerii ruin fabrycznych
      • Pozyskanie i ekspozycja pojazdów wojskowych z czasów II Wojny Światowej
      • modele samolotów alianckich i bomb używanych podczas nalotów na teren fabryki
      • przejazdy pojazdami militarnymi po terenie
      • skansen o tematyce obozowej (w trakcie realizacji)
      • lekcje historii budownictwa przemysłowego dla profilowanych szkół ponadpodstawowych
      • poszerzenie zakresu prezentowanej historii o wątki poboczne: np. rodzaje i technologie budowy schronów i bunkrów w czasie wojny (licznie występujących na terenie fabryki); zabezpieczenie w związku z tym jednoosobowych schronów ‘grzybków’ rozsianych po całym terenie fabryki
      • wykorzystanie mniejszych punktów widokowych (do 12m) zlokalizowanych w kilku miejscach przy najważniejszych obiektach
      • Przedstawienie procesu produkcji w fabryce (tablice, makieta, animacje)
      • Tablice informacyjne z częścią poświęconą technologii
      • Eksponaty – substancje wykorzystywane do produkcji, półprodukty i produkty powstające w fabryce
      • Ekspozycje, prezentacje : współczesne technologie pozyskiwania energii konwencjonalnej
      • Ekspozycje, prezentacje, warsztaty: technologie pozyskiwania energii odnawialnych
      • Ekspozycje, prezentacje: metody rekultywacji terenów poprzemysłowych 
      • Ekspozycje na temat związanych z terenem gatunków nietoperzy
      • Ekspozycje na temat bobrów
      • Przygotowanie miejsca do obserwacji zimujących nietoperzy w schronie (obiekt nr 25)
      • Ekspozycje roślin biorących udział w rekultywacji terenów poprzemysłowych (szkółka/współpraca ze sprzedawcami takich roślin)
      • Plenery malarskie i fotograficzne na terenie fabryki
      • Wystawy poplenerowe w silosach
      • Wykorzystanie ruin budowli fabrycznych do prezentowania dzieł sztuki
      • Przeznaczenie jednego z silosów na obraz graffiti związany z charakterem miejsca
      • Wykorzystanie silosów jako przestrzeń koncertowa
      • Przedstawienia światło i dźwięk na ścianach budowli pofabrycznych
      • Powiązanie terenu ze sztuką, stworzenie „Fabryki kultury”
      • Ścieżki pieszo-rowerowe
      • Miejsce do gry w paintball, ASG, strzelnica sportowa etc.
      • Zjazd na linie / ‘tyrolka’ z wieży widokowej lub obiektu nr 4
      • Przejazdy pojazdami militarnymi
      • Przejazdy różnymi pojazdami kołowymi z wypożyczalni
      • Teren off-road
      • Ściana wspinaczkowa w jednym z silosów
      • Geocaching
      • Wykorzystanie jednego z silosów w obiekcie nr 9 na obiekt rekreacyjny (gra w piłkę, plac zabaw, boisko do squash’a, zjeżdżalnia)
      • Trasa drezyny – przejażdżki drezynami wokół wyznaczonego terenu
      • Powiązanie szlaku wodnego- kajakowego na Łarpi z fragmentem podziemnych kanałów dawnej fabryki.
      • Park linowy
      • Loty widokowe balonem na uwięzi (alternatywa dla wieży widokowej)
      • Audio-przewodniki wielojęzyczne dostępne przez urządzenia mobilne
      • Kody QR – znaki graficzne na tablicach informacyjnych/przy obiektach które po zeskanowaniu urządzeniem mobilnym umożliwiają dostęp do dodatkowych treści na temat obiektów
      • Rozszerzona rzeczywistość dla urządzeń przenośnych – dodatkowe, audiowizualne treści online dostępne na urządzeniach mobilnych
      • Wirtualny model fabryki – stworzenie wirtualnego odpowiednika fabryki (zdjęcia, modele, skany) umożliwiającego wirtualnego zdalne zwiedzanie
      • Gra 3d – wykorzystanie obrazowania 3d i grafiki do wykorzystania terenu fabryki na teren akcji gry komputerowej
      • Wykorzystanie technologii fotowoltaicznych do produkcji energii do zasilenia infrastruktury i obiektów na terenie fabryki
      • Geocaching – gry terenowe z wykorzystaniem technologii GPS
      • Wirtualne loty dronem nad fabryką – wirtualna wycieczka pomiędzy budowlami w okularach 3d, z pilotem
      • Responsywna strona internetowa – strona z materiałami informacyjnymi dostępnymi dzięki technologiom AR
      • Wykorzystanie oświetlenia iluminacyjnego w ruinach budowli, przedstawienia ‘światło i dźwięk’